axiaal lager

Heb je een probleem met je Scirocco 1?? Zet het hier in een topic en de oplossing zal er komen!

Moderator: SciFo Management

axiaal lager

Berichtdoor JOHN op ma mei 11, 2009 9:40 am

Ik heb een vraag over het axiale lager op mijn krukas van een vw scirocco gli van 1978.
Orgineel zit hier een ge bak achter met 4 versnellingen.
Ik heb er eind jaren tachtig een fm bak achter gezet met 5 versnellingen.
Van deze bak was een hoek bovenaan de bak(kelk) af. Ik heb hem toen uit elkaar gehaald
om hem te laten lassen.

Van 1990 tot 1993 heb ik de auto gerestaureerd. De motor heeft ook alles nieuw gekregen.
Bij het demonteren van de motor bleek dat de krukas ingesleten was(axiaal) en het axiaal lager ook behoorlijk afgesleten is. Andere krukas erin en de rest ook nieuw.

Van 2003 tot 2007 weer aan het restaureren geweest en de motor ook weer gedemonteerd. Blijkt dat na 55000 km weer krukas axiaal ingesleten en het lager ook weer. Weer andere krukas erin en de rest weer nieuw.
Nu na 1600 km weer axiale lager 2,5 tiende afgesleten. Krukas niet ingesleten maar je kunt wel een veeg aan de bewuste kant zien.

Er moet dus op een of andere manier een druk op de krukas staan waardoor de slijtage ontstaat. Wanneer de motor uit is, is er de toegstaane speling(bij een nieuw lager dan).
Op dat moment is er dus geen druk. Volgens mij gebeurt er iets wanneer ik rijdt en vooral wanneer ik vermogen vraag. Dan komt er op een of andere manier toch druk op het lager zodat hij droogloopt.Ik kan niet iets anders bedenken dan dat het met de versnellingsbak te maken heeft omdat die eigenlijk niet bij de motor hoort.

Iemand enig idee?

mvg John
JOHN
SciFo beginner
SciFo beginner

Re: axiaal lager

Berichtdoor JOHN op wo jun 02, 2010 5:38 pm

Nou, voor diegene die er nog nieuwsgierig naar zijn. We zijn nou een jaar verder en heb er weer ongeveer 1700 km opzitten en het lager er dus weer uit gehaald. Nu is er 1 tiende af. Dit is beduidend minder maar nog zekers te veel. Ik denk dat het dus wel met de 5 bak te maken heeft en dat nu nog die veeg aan de krukaswang de boosdoener is. Hoe dan ook, ik zet er weer een nieuw lager in en houd de boel 5000 km in de gaten en ga ondertussen op zoek naar een andere goede krukas. Die zet ik er dan terzijne tijd wel een keer in.

Heeft iemand misschien ervaring met teflon in de motor?

John
JOHN
SciFo beginner
SciFo beginner

Berichtdoor Danoontjepower op wo jun 02, 2010 6:12 pm

Sorry, geen ervaringen what so ever met teflon!!
Afbeelding
Danoontjepower
Scifo Survivor
Scifo Survivor

Berichtdoor sander hoogendijk op do jun 03, 2010 12:13 pm

heel apart verhaal,

ik heb er zelf geen ervaring mee met dit soort dingen, maar vind het wel goed dat je het goed in de gaten houdt. wel apart dat je versnellingsbak de oorzaak is zou toch niet kunnen normaal gesproken,lijkt mij.
Proud member of the DX-riders team.
Heb je vragen of problemen.stuur me een pm of mail me.
Zender, You love it, or hate it!
Afbeelding
Znef schreef:Rare jongens die Zaankanters :mad:

Een beetje vreemd,maar wel lekker!!
sander hoogendijk
Administrator
Administrator

Images: 0

Berichtdoor Danoontjepower op do jun 03, 2010 3:16 pm

je hoeft natuurlijk maar net iets teveel speling hebben op de hoofdas van je bak, dan zou het natuurlijk wel kunnen!
Afbeelding
Danoontjepower
Scifo Survivor
Scifo Survivor

Keer terug naar Problemen